Het thema voor de vijfde Dutch Media Week Talk was de toekomst. Specifieker: 5G netwerken en de wereld van mogelijkheden die ze ons brengen. 5G is niet enkel sneller mobiel internet, maar brengt een breed scala aan mogelijkheden voor alle sectoren. Tijdens de show deelden zes gasten hun gedachten over 5G en hoe dit de media-industrie zal beïnvloeden en ten goede zal komen.
Josbert van Rooijen, de gastheer, Monique van Dusseldorp, en Thomas Roozen. Beeld: Dutch Media Week
Josbert van Rooijen, hoofd van de regio Benelux, Centraal – en Oost-Eropa bij Red Bee, was een van de sprekers. Hij legde uit dat 5G de vijfde generatie mobiele technologie is. Anders dan 4G, dat vooral sneller was dan 3G, maakt 5G ook nieuwe mediatoepassingen mogelijk. “Het is ontworpen voor de wereld van vandaag, met de cloud, virtualisatie en alles IP,” definieerde Josbert.
Hij beschreef ook enkele van de unieke kenmerken van 5G-technologie, zoals het lagere energieverbruik en slicing, waardoor dfelen van het 5G-netwerk worden verdeeld om ze beter beheersbaar te maken voor applicaties en processen. Zoals hij opmerkte, “zou je een gegarandeerde dienst kunnen maken voor hulpdiensten om in een aparte omgeving te communiceren. Of voor media.”
Thomas Roozen, hoofd Business Development bij The Park Playground, toonde hun nieuwste VR-ervaring: The Mole, gebaseerd op het gelijknamige tv-programma. De game dompelt spelers onder in een omgeving alsof ze fysiek in de show zijn. Omdat 5G nog niet beschikbaar is, maakt The Park gebruik van managed WIFI internet en zetten ze krachtige computers lokaal, die tijdens de sessie door de spelers in rugzakken worden gedragen. Ze krijgen ook een VR-headset en een controller. Zoals hij beschreef, “gaan de signalen via de rugzak naar een server en terug naar de rugzak en headset, die perfect werken op vaste locaties. Maar bij meerdere locaties, met mensen thuis of een mobiele locatie, krijg je “latency”. Dit zorgt ervoor dat het geluid en beeld worden vertraagd.” Dat is waar 5G en zijn gereduceerde “latency” van pas komen.
Hij gelooft dat de hele entertainmentindustrie kan profiteren van 5G. Thomas noemde als voorbeeld Tomorrowland en de virtuele editie van de afgelopen zomer via een livestream. Dit event vond plaats op een flatscreen. Maar “als er volgend jaar een VR-stream is, voelt het alsof je op het festival bent. En als de l”atency” nul is, is er geen verschil meer”, legde hij uit.
Joost Wijermars en John Zijlmans. Beeld: Dutch Media Week.
Joost Wijermars, directeur B2B-producten bij VodafoneZiggo, sprak ook over de lage latency van 5G en de voordelen ervan voor de entertainment- en game-industrie, en noemde het geval van Max Verstappen en Ziggo Sport. “Binnenkort kun je tv kijken terwijl je naast Max Verstappen racet, zonder vertraging. Die combinatie zal onze producten ook waardevoller en leuker maken”, zei hij.
Aan de zakelijke kant legde Joost uit dat een satellietverbinding voor livestreams veel kost voor de entertainmentindustrie. Bij 5G-netwerken kan het bedrag dat aan deze verbindingen wordt besteed daarentegen veel lager uitvallen. “Met een 5G-simkaart en je camera kun je alle signalen overal combineren, waardoor de media heel toegankelijk zijn”, zegt hij.
John Zijlmans, key accountmanager bij VodafoneZiggo, benadrukte het belang van het bouwen van een ecosysteem rond 5G. Hij wees erop dat Vodafone en Ericsson uitzonderlijk zijn in het bouwen en beheren van netwerken. Ze hebben echter samenwerkingsverbanden nodig met bedrijven als The Park en Dutch Rose Media voor deze partijen om de applicaties voor 5G te realiseren. Zoals John zei: “met 4G kon je YouTube al op je smartphone gebruiken. En nu kunnen thuiswerkers een wandeling in het park combineren met een videogesprek. Dat kunnen ze al met 4G. Maar met 5G zeggen we: laten we samen businesscases en modellen maken. Daarom hebben we samen de 5G Hub geopend in Eindhoven.”
Hij wees erop dat 5G, zoals elke technologie, leuk en erg interessant is. Het moet echter eerlijk en creatief worden gebruikt. Dit is het primaire doel van 5G Hub: “partijen samenbrengen om hun mening te geven over hoe 5G ten goede kan komen aan de media, industrieën en gaming”, legde John uit, en onderstreepte het kenmerk van 5G Hub als een plek voor wederzijdse inspiratie om toepassingen voor 5G te vinden.
Natasja Paulssen en Bas Beukers. Beeld: Dutch Media Week.
De vijfde spreker, Bas Beukers, CCO van Horus VR, laat zijn VRiend-project, de winnaar van de 5G Award Telecom Insights 2019, zien. Het legt de audio en video snel vast op de locatie waar de gebruiker heen zou willen. “Stel dat je een kind bent in een ziekenhuis en je toch bij je vrienden thuis of in de klas wilt voeken. Wat je kan doen, is VRiend plaatsen op de plek waar je graag wil zijn, het inschakelen , en meteen begint VRiend met streamen naar de VR-headset, ” legt Bas uit. De persoon die de VR Headset draagt, kan het gevoel hebben dat ze de plek verlaten waar ze zijn en zich ondergedompeld voelen waar ze willen zijn. Maar om dat te laten gebeuren, is de verbinding met lage latency van 5G absoluut noodzakelijk. Bas wees er ook op dat met 5G veel meer gegevens kunnen worden verzonden, veel sneller. “Dus nu kijken we hoe we 8K-video naar een andere locatie kunnen streamen en een levensechte ervaring kunnen creëren”, zei hij.
De laatste gast, Natasja Paulssen, creatief directeur bij Dutch Rose Media, toonde verschillende projecten met augmented reality, waarbij de gebruiker de echte wereld eromheen kan zien. Een daarvan is gemaakt in de Volumetrische Studio, in de Effenaar, Eindhoven, de enige 4d Studio in het land. Volgens haar is een volumetrische studio een nieuw mediatype: “we hadden al 360 graden video. Maar volumetrisch is “naar binnen filmen”, een persoon in 3D vastleggen. Dan kun je deze persoon overal neerzetten waar je maar wilt.”
Natasja zei dat ze houdt van “het magisch realisme: wanneer de grens tussen het digitale en fysieke zal vervagen”, en wees er ook op dat hoe mensen erover zullen denken, nog steeds iets te zien is.
Bekijk de video van ons YouTube-kanaal voor meer informatie en om de volledige discussie te zien.