Met een achtergrond in communicatie begon Jos Feijen zijn reis in de Effenaar in 1996 als adviserend bestuurslid. In bijna 50 jaar is Effenaar geëvolueerd na de technologische vooruitgang van Eindhoven. Ook de fysieke ruimte heeft zijn veranderingen ondergaan waarbij het is uitgegroeid tot een van de grootste poppodia van Nederland.
Ook al heeft het poppodium zijn agenda aanzienlijk verbreed – gaande van de singer-songwriter tot de dark metal band – ziet Jos niet veel sociaal-economische veranderingen in de Effenaar-gemeenschap. Maar hij ziet wel een belangrijke transformative in de houding en verwachtingen van het publiek ten aanzien van de sfeer van de evenementen: mensen zijn veeleisender geworden. Het publiek bezoekt overwegend festivals en deze bieden veel meer dan bands die op het podium spelen: “Het gaat om eten, gamen, grote podia, ongelooflijke visuele effecten, enz. Op de locatie in de Effenaar zijn de mogelijkheden die je hebt om zoiets te creëren beperkt omdat je de locatie zelf niet kan veranderen.”
Deze andere omgeving die de festivals met zich meebrengen, heeft ook te maken met het aantal mensen dat een plaats kan herbergen. Terwijl in Effenaar 1200 mensen kunnen genieten van een sessie, zijn dat er op een festival duizenden. Desalniettemin verwacht het publiek van de locatie dezelfde ervaring die ze beleven op het festival, wat veel meer vraagt van de organisatoren van het evenement. Jos vindt dan ook dat de entertainmentindustrie hierin achterloopt.
The Dirty Denims op het podium met een 360 graden camera. (Foto door Dick Rennings)
Toen Jos begon met werken bij de Effenaar, was er geen ruimte om nieuwe programma’s of nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Maar dit was wel zijn doel: “Ik wil niet dat Effenaar alleen een plek is waar je als band kunt boeken, je optreden kunt doen, en je bent weg. Nee, ik wil een bijdrage leveren aan de samenleving, aan de gemeente.” Met dit idee is het team van de Effenaar begonnen met het ontwikkelen van nieuwe concepten om hun financiële voetafdruk en hun betrokkenheid bij de regio te verbeteren.
Volgens Jos zijn er grote acts, zoals Billy Eilish, die allerlei nieuwe technieken gebruiken. Desalniettemin doen de meeste artiesten nog steeds hetzelfde: “Er is geen echte drive om de muziekindustrie te innoveren. Rondkijkend in de regio – kijkend naar AR, VR sensoren en kleding – kunnen we dat gebruiken om niet alleen total andere muziek te creeëren, maar ook voor nieuwe muziekervaringen”, precies wat het publiek vraagt.
Zoals hij benadrukt, wil het publiek betrokken zijn, dichterbij zijn en communiceren met de artiesten die ze bewonderen. Het is dus nodig om naar oplossingen te kijken die dat mogelijk maken. “De technologie is er, maar hoe gebruik je die op een manier dat mensen er plezier aan beleven?” Vraagt Jos. En hij gaat verder: “Ik denk dat het gebruik van nieuwe technologieën in de muziek ervoor zorgt dat toepassingen toegankelijker worden voor mensen en ook om deze nieuwe ervaringen te creëren waar we naar op zoek zijn. Daarom ben ik met dit project begonnen.”
The Dirty Denims treden op op het podium en worden opgenomen met een (vroege) 360 graden camera. (Foto door Dick Rennings)
Jos wijst erop dat sommige artiesten een nieuwe benadering van muziek laten zien: “Imogen Heap is een van de koplopers. Ik weet dat Bob Dylan een aantal dingen met blockchain heeft gedaan, en dat sommige grotere artiesten wat experimenten uitvoeren, maar er is geen andere locatie die hieraan werkt zoals dat wij doen,” legt hij uit.
The Smart Venue is een uniek project, bestaande uit virtuele en augmented reality, biofeedback, sensoren, 3D-printen en full-body scans ten dienste van de creativiteit van de kunstenaars. Ondanks het gebrek aan grote kennis van AR en VR begon het team van de Effenaar al deze interessante dingen te verzamelen om te leren wat is interessant en nuttig kon zijn voor op het podium.
Effenaar probeert zangers en bands aan te trekken die geïnteresseerd zijn in het werken met deze functies. Volgens Jos is dat echter niet eenvoudig omdat kunstenaars hun eigen artistieke processen hebben. Het team van Effenaar voegt nieuwe functies toe aan het 3D Cloud Platform en bespreekt manieren om andere partijen de innovatieve streamingdiensten van de locatie te laten gebruiken.
Veel van wat je met 5G kunt doen, kunt je al met 4G doen – dit is een feit. Daarom heeft Effenaar gekeken naar de nieuwe functies die 5G aan de locatie zou kunnen bieden. Hiervoor doen ze drie experimenten binnen de 5G Hub. Een daarvan is het gebruik van AR-brillen bij concerten. Jos zegt dat hij een echte toekomst ziet voor deze gadgets, ondanks de enorme wachtlijst om er tegenwoordig één aan te schaffen. Omdat Effenaar een 5G Hub-ecosystempartner is, heeft de 5G Hub verschillende NREAL 5G AR-brillen voor de locatie geregeld. Wat ze ermee willem doen, is een extra dimensie aan het evenement toevoegen: “Ik heb video en nu wordt het ook mogelijk om AR toe te voegen.” Dankzij 5G kan het publiek bijvoorbeeld hun eigen foto’s op de schermen tonen tijdens de concerten. En dankzij de minimale vertraging zal het beeld van de zanger(es) veel meer gesynchroniseerd zijn met wat er live gebeurd.
Een bezoeker die door een vroege versie van AR-bril kijkt. (Foto door Dick Rennings)
In de Effenaar staan al 5G-antennes geïnstalleerd, in afwachting van de eerste tests.. Volgens Jos kunnen ze, wanneer 5G actief is, 500 gasten ontvangen die een AR-bril gebruiken op de locatie. Effenaar werkt ook met hologrammen in hun 4DR-studio: “Binnen een paar maanden kunnen we hologrammen live streamen. Dat kun je dus ook in AR-brillen doen. Ik denk dat er een aantal uitdagende mogelijkheden zijn voor AR-brillen”, zegt Jos.
Voor de manager heeft het deel uitmaken van het ecosysteem van de 5G Hub een enorme waarde voor Effenaar. Volgens hem “maakt het verbinden met de 5G Hub en het ecosysteem eromheen het ons mogelijk om samen te werken met andere partijen.” De capaciteit van het ecosysteem is bijvoorbeeld zichtbaar gemaakt tijdens de COVID-19 pandemie.
Zoals hij uitlegt, zijn de technologische oplossingen die beschikbaar zijn bij Effenaar ongeveer twee jaar in ontwikkeling. Met de uitbarsting van het Coronavirus en de daaropvolgende sluiting van alle uitgaansgelegenheden, moest Effenaar een alternatief bedenken om hun bedrijf draaiende te houden. Na een of twee weken besloot de Effenaar dat ze streamingsconcerten wilden verzorgen. “Kunnen we dat doen?” dachten we. De partners in het ecosysteem waren duidelijk: “Ja dat kunnen we! Geen probleem, we zullen je helpen.” Vanaf de tweede helft van maart startte het project The Sessions (voorheen The Isolation Sessions), dat dagelijks liveconcerten streamt en artiesten presenteert en ondersteunt tijdens de sociale afstandsperiode.
Clouseau treedt op in de 4DR-studio, waar volumetrische video kan worden vastgelegd. (Foto door Natasja Paulssen)
Jos zegt dat “als je naar de locaties in Nederland kijkt, je de naam van de locatie weghaalt en je dan kijkt naar de agenda, dan zijn ze allemaal hetzelfde.” Daarom is het cruciaal voor Effenaar om uniek te zijn. Voor Jos is het essentieel om uit te stralen dat de Effenaar een zaal is waar kunstenaars verschillende, nieuwe dingen kunnen doen.
De manager legt uit dat zijn team aan verschillende strategieën werkt. Hij gelooft dat 5G de kracht heeft om veel processen gemakkelijker te maken, vooral als het om streaming gaat: “Wat we nu zien is dat we een aantal problemen hebben met de capaciteit van ons netwerk. Dus ik denk dat 5G daarin zou kunnen passen; we zouden daar meer van profiteren.”
Het centrale doel van Effenaar is om een referentie te worden voor de toepassing van nieuwe technologieën in de entertainmentsector, als platform voor experimenten met nieuwe technologieën. Voorzichtig erkent Jos dat de reactie van het publiek nog verder geanalyseerd moet worden: “Of dit iets zal zijn waar het publiek dol op zal zijn, weet ik niet. Maar we willen experimenteren.”
Idealiter zou Jos graag zien dat grote artiesten naar Eindhoven komen om gebruik te maken van de fantastische apparatuur en mogelijkheden die Effenaar biedt: “Ik droom dat artiesten als Billy Eilish naar Effenaar zouden komen omdat we al deze faciliteiten hebben, waardoor ze om live te streamen wat ze echt wil doen. Ik weet dat dit een droom is en ver weg. Maar het zou interessant zijn als zoiets zou gebeuren – dat we bekend worden.”