5G – TechBinder maakt de scheepvaart een stukje schoner

Home Detail pagina

5G – TechBinder maakt de scheepvaart een stukje schoner

Bram van den Boom (35), oprichter van TechBinder, won met zijn Smart Vessel Optimiser de juryprijs tijdens de 5G Hub Innovation Challenge. Hij nam het in de pitchfinale op tegen vijf andere start- en scale ups met de meest uiteenlopende, innovatieve en duurzame oplossingen. De schoonheid van zijn vondst is dat Smart Vessel Optimiser erin slaagt het brandstofverbruik en CO2-emissies in de scheepvaart flink omlaag te brengen.

Wat doet de Smart Vessel Optimiser?

“Het is een tool waarmee het energieverbruik van vrachtschepen heel gedetailleerd wordt gemonitord. Op basis van die data, kunnen rederijen en schipeigenaren acties ondernemen om de hoeveelheid brandstof en emissies naar beneden te brengen.’’

Een duurzame oplossing, dus?

“Zeker. Het heeft een ecologische, maar ook een economische drijfveer. Op basis van de informatie die onze tool verzamelt, kunnen schippers en reders zien waar ze kunnen bezuinigen op brandstof. Ze kunnen daardoor schoner varen én besparen brandstofkosten.’’

Hoe is het idee ontstaan?

“Ik heb een achtergrond in de procesindustrie, met name in de automatisering en data efficiency. Een viertal jaar geleden werd mij gevraagd of ik op een maritiem congres wilde spreken over data en het gebruik daarvan. Tijdens het congres liep ik Aldwin Schroot  – mijn huidige compagnon – tegen het lijf. Hij was destijds werkzaam bij een maritiem bedrijf en we raakten aan de praat over procesoptimalisatie in de maritieme sector. Zo is het balletje gaan rollen. Uiteindelijk hebben Aldwin en ik vanuit mijn voormalige werkgever Schneider Electric de mogelijkheid gekregen om in partnership een startup te beginnen.’’

Waarom is de Smart Vessel Optimiser zo vernieuwend?

“Scheepvaart is een internationale business en daardoor moeilijker te controleren als het gaat om regelgeving rondom uitstoot. Daar zit overigens verandering in want er komen strengere eisen en richtlijnen. Een CO2-taks bijvoorbeeld. Momenteel is er nagenoeg geen beeld van het brandstofverbruik van een schip. De inzichten die onze tool biedt, helpen om verandering te brengen in het brandstofverbruik en het bewustzijn daarvan. Als je een beetje je best doet kan je als schipper met onze tool binnen no time op 25 procent van je emissies besparen.’’

Hoe energiebewust is de maritieme sector?

“De scheepvaart is steeds meer bezig met verduurzaming, maar in de praktijk blijven ze (nu nog) achter. Zo voeren Aldwin en ik onlangs drie dagen mee op een schip en constateerden we in die drie dagen vijftien onnodige motoruren. Dat zegt natuurlijk iets over de bemanning, de zorgvuldigheid en hun bewustzijn rondom brandstofverbruik.’’

Waarom is voor jullie tool 5G nodig?

“We werken met name in en rondom drukke gebieden zoals in havens, sluizen en aanlegsteigers. Op deze plekken is enorme behoefte aan snelle, accurate en betrouwbare data. Havenplanners bijvoorbeeld, willen kunnen monitoren hoe het zit met brandstof, veiligheid en vaarroutes. Voor al die data heb je behoorlijk wat bandbreedte nodig en dan is 5G cruciaal. Het zijn zaken die vragen om steeds betere en hogere connectiviteit, zeker in drukke gebieden.’’

Waren jullie de terechte winnaar van de Challenge?

“Ik heb eerlijk gezegd alleen maar sterke oplossingen gezien. En het feit dat zo’n evenement je netwerk verbreed en het voor exposure zorgt is al winst op zich. De sfeer was super goed en er zijn allerlei interessante, potentiële samenwerkingen uit ontstaan. Zo gaan we binnenkort om de tafel met Connec2 en Integer Tech om onze kennis en technieken te laten samensmelten door middel van VR en AR bijvoorbeeld. Super tof.’’

Met wat voor prijs gingen jullie naar huis?

“We krijgen begeleiding bij het ontwikkelen van onze techniek, er zijn professionals die met ons gaan werken aan een marketing, communicatie en design en we mogen gebruikmaken van een businessconsultant. Al met al een mooie groei-injectie voor onze business. En dat is maar goed ook, want we zijn klaar voor de volgende stap.’’