Er zijn maar weinig ondernemers die met zó veel passie en ongebreideld enthousiasme kunnen vertellen over codes en cijfertjes. Toen internet nog een abstract begrip was, zat Bart Kok (40) al als klein gozertje te knutselen aan websites op de nabijgelegen universiteit waar ze een computer (jawel!) hadden staan. Inmiddels is hij succesvol in de tech-industrie en sleepte hij onlangs met het bedrijf Connec2 de publieksprijs in de wacht tijdens de 5G Hub Innovation Challenge.
“Met onze Connec2-tool waarmee bedrijven gebruik kunnen maken van VR, AR en het hele spectrum wat daar tussenin zit; het metaversum heet dat, of ook wel XR.’’
“Meestal neem ik de bouw als voorbeeld. Bouwbedrijven maken altijd een 3D-model van een project; een digitale replica met daarin alle onderdelen van alle partijen die eraan meebouwen zoals een architect, een aannemer en een constructeur. Maar het maken van zo’n replica is vreselijk arbeidsintensief, heel inefficiënt en uiteindelijk geeft het tóch niet de weergave die je nodig hebt om te zien of het ontwerp in werkelijkheid ook echt past. Met het model dat wij hebben ontwikkeld kunnen mensen zich digitaal door de ruimte bewegen, wat een veel realistischer beeld geeft.’’
“Zeker, legio. Het kan gebruikt worden in alle projecten die met ruimte of ruimtelijke objecten te maken hebben. We zijn samen met TNO en Vodafone bezig een tool te ontwikkelen waarmee we extra verdieping kunnen geven aan digitaal connecten. Neem een oud omaatje dat afgezonderd zit in een verzorgingstehuis – tijdens de coronapandemie kwam dat helaas vaak voor. In de toekomst hopen we met onze tool haar kinderen en kleinkinderen bij haar op de bank te kunnen projecteren. Zo zorg je ervoor dat het digitaal connecten nog een stap verder gaat, extra verdieping geeft. Momenteel zijn we aan het onderzoeken hoe we deze tool kunnen ontwikkelen en leveren.’’
“Met deze tool wil je overal connected zijn, ook buiten waar geen Wifi is. Er zit alleen ontzettend veel data achter de content die we gebruiken en daar heb je nogal wat bandbreedte voor nodig. Zeker op industriële terreinen bijvoorbeeld, wil je de beste verbinding garanderen. Maar net zo belangrijk: deze ‘immersive’ technologie (ofwel ‘belevingstechnologie’) moet snappy aanvoelen. Hoe kleiner de vertraging in dataoverdracht, hoe beter de ervaring en ook daarvoor heb je 5G nodig.’’
“Ik stond alleen op het podium, maar ondertussen werkten er virtueel tal van collega’s mee om de zaal kennis te laten maken met ons platform. We hebben het publiek meegenomen in een onze digitale zakelijke metaverse, waarin ze verschillende cases in de bouw gepresenteerd kregen.’’
“Ik vond het oprecht mooi om te zien dat iedereen zo bevlogen bezig is met zijn eigen oplossing. Het klinkt een beetje corny, maar in mijn ogen heb ik alleen maar winnaars gezien die dag. We hebben van de gelegenheid ook gebruikgemaakt om ons netwerk uit te breiden en er zijn inmiddels al wat lijntjes uitgegooid voor nieuwe samenwerkingen met andere kandidaten. Wat me overigens wel opviel, is dat de meeste partijen ook echt een heel solide marketingstrategie en productonderbouwing presenteerden. Daarin zijn wij nét iets anders; Wij zijn echt vanuit een droom gaan bouwen, zonder heel bewust stil te staan bij conceptonderbouwing of marketing. Maar daar zijn wij sinds een half jaar ook druk mee bezig.’’
“We krijgen een aantal consultancysessies met LUMO Labs en Strict Consultancy. We hebben al een begin gemaakt met ons business – en marketingplan en het is fijn dat we daar nu ondersteuning bij krijgen. De timing is perfect, want we zijn klaar om op te schalen en willen in de nabije toekomst investeerders benaderen. Dat onze plannen nog meer scherpte krijgen is dus uitstekend.’’