Voor een reis waarbij de patiënt centraal staat: 5G helpt de toekomst van de gezondheidszorg vorm te geven 

Home Detail pagina

Voor een reis waarbij de patiënt centraal staat: 5G helpt de toekomst van de gezondheidszorg vorm te geven 

Omdat technologie en gezondheidszorg gedurende zijn hele carrière met elkaar verweven zijn, is Richard Kamman een zeer ervaren medisch fysicus met een specialiteit in imaging toepassingen. Richard heeft in verschillende grote en academische ziekenhuizen gewerkt. Momenteel treedt hij op als strategisch adviseur voor Strict op het gebied van de gezondheidszorg, waar hij voornamelijk betrokken is bij het voorlichten van jongeren over de kenmerken en processen van de Nederlandse gezondheidszorg. In dit interview deelt hij enkele van zijn ervaringen uit zijn levenslange carrière, leidt hij ons door de meest spraakmakende veranderingen die hij in zijn vakgebied heeft zien gebeuren en geeft hij enkele van zijn voorspellingen over de toekomst van de gezondheidszorg.

 

Naast andere baanbrekende vorderingen, ziet Richard Kamman zichzelf als een tussenpersoon in zorg, genezing en technologie en leidt hij medische technologie programma’s zoals bijvoorbeeld de implementatie van de elektronische medische dossiers: “Ik werk altijd op het snijvlak van technologie en introduceer een nieuw wijzigingsbeleid en technieken in de gezondheidszorg, die enerzijds de link zijn tussen wat mogelijk is in de medische technologie en anderszijds wat echt nodig is in de zorgpraktijk. ”

Zijn werk in het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht begon in 2016. Richard was verantwoordelijk voor het hele programma voor ICT en medische technologie, van de hardware componenten tot de applicaties van het ziekenhuis om de veiligheid van de kinderen te waarborgen. Medio 2018 werd het ziekenhuis geopend voor kinderkankerpatiënten.

Volgens Richard is technologie aanwezig en beschikbaar in veel verschillende contexten, en komt het voor in bedrijven en allerlei innovatiecentra. De grote vragen die je echter moet stellen bij het gebruik van technologie in de zorg zijn: “’Hoe kun je het op een functionele en verstandige manier implementeren in de zorg? En ‘Hoe kun je geavanceerde technologieën in het veld introduceren?’, Vraagt hij, en voegt eraan toe:’ Ik denk dat het leggen van die brug mijn belangrijkste taak is geweest.’

Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie in aanbouw.

Zoeken naar bijgewerkte middelen

Richard begon zijn carrière in ziekenhuizen in 1985. Zoals hij zich herinnert, waren hardcopy-films in die periode nog steeds de trend en dokters maakten hun verslagen nog steeds op geluidsbanden. Dat was ook het moment waarop MRI, CT, echografie en nucleaire geneeskunde nieuwe technologieën waren die in ziekenhuizen opkwamen en de oude, analoge toepassingen verving.

Hij legt uit: “We schakelden op dat moment over op het digitale en ik traceerde die golf van technologieën naar ziekenhuizen. Dus hield ik toezicht op de introductie van nieuwe toepassingen in ons werk in het Universitair Centrum Groningen.” Richard was ook direct verantwoordelijk voor de implementatie van de verschuiving van het ouderwetse analoge systeem naar het digitale.

Een steeds veranderende wereld

Voor de arts hebben informatie en locatie de grote veranderingen in de zorg vastgesteld. “Vroeger, toen je als patiënt in het ziekenhuis werd opgenomen, kreeg je een diagnose, maar je had geen informatie over wat er met je aan de hand was. Er zat een soort zwart gat in de informatie”, onthult Richard. Hij legt uit dat patiënten in het duister werden gehouden over hun toestand, mogelijke behandelingen, bijwerkingen, hersteltijd enz.

Dit gebrek aan communicatie was echter geen voorrecht van patiënten, maar ook voor beroepen. “De radiologie-examens werden gehouden op de radiologieafdeling. Chirurgen moesten dus naar de radiologieafdeling om het beeld te bestuderen en hopen dat ze het zich volledig konden herinneren bij het uitvoeren van de eigenlijke procedure. Hetzelfde geldt voor laboratoriumresultaten enzovoort. Deze Informatie-hiaten tussen professionals speelden een belangrijke rol in de reden waarom er in het verleden zo veel misging. Er was geen informatie-uitwisseling tussen afdelingen in ziekenhuizen, en ook tussen ziekenhuizen en huisartsen, en thuiszorg of fysiotherapie klinieken ”, legt Richard uit.

Dat is radicaal veranderd. Tegenwoordig is informatie veel gemakkelijker beschikbaar voor patiënten. Verder heerst de uitwisseling tussen professionals, aangezien de visie gericht is op de hele keten van zorg rondom de patiënt en de ontwikkeling van een meer persoonlijke benadering van die reis. “Je kunt zien wat er met je aan de hand is en de geschiedenis van je behandeling volgen, wat er in de toekomst zal gebeuren en geïnformeerd worden over de werkelijke aantallen laboratoriumresultaten. Je kunt zelfs de beelden zien die zijn gemaakt binnen de radiologie; je eigen MRI en CT, enz. Het is dus veel gemakkelijker om te zien wat er rondom je ziekte gebeurt, en daarom is het veel gemakkelijker voor verbonden en betrokken professionals om te zien wat andere professionals hebben gedaan”, zegt Richard. Volgens hem is dat perspectief aanzienlijk veranderd, we bevinden we ons in een meer patiëntgerichte dynamiek in plaats van een zorgprofessional en ziekenhuisgericht.

Qua locatie doet zich nog een belangrijke verandering voor. Vroeger was het ziekenhuis de enige plek waar men terecht kon bij ziekte of een ongeval. Het ziekenhuis van de toekomst is daarentegen veel meer thuisgericht. Voor de komende jaren voorspelt Richard een overgang van het ziekenhuis naar de thuiszorg. Zoals hij opmerkt: “Als je bijvoorbeeld hightech en diagnostische beeldvorming moet doen, moet je nog steeds naar het ziekenhuis. Maar zelfs kankerbehandeling kan in een thuissituatie worden gedaan, wat veel veiliger is dan een ziekenhuis omdat daar een concentratie is van allerlei soorten zieke mensen en dus een mogelijke gevaarlijke omgeving.” Hij voegt eraan toe: “Het samenbrengen van zieke mensen verhoogt het risico om iets te krijgen dat je niet had; het verhoogt het risico op infecties. Thuis ben je veel veiliger, krijg je beter eten, ben je minder gestrest, en dat zijn factoren die de kans op snel herstel vergroten. ”

Thuis kunnen patiënten eenvoudige therapieën volgen en veilig afspraken maken, bloeddruk meten, hartslag meten, enz. Daarna kom je alleen naar het ziekenhuis voor speciale behandelingen. In het geval van een chirurgische ingreep, in plaats van de hele hersteltijd in het ziekenhuis door te brengen, wat kan variëren van dagen tot maanden, zouden patiënten die tijd in de veiligheid en warmte van hun huis kunnen doorbrengen. In dit aspect kunnen de stabiliteit, betrouwbaarheid en extra bandbreedte van 5G-netwerken een belangrijke rol spelen bij het veilig leveren van deze services.

Fondsenwerving voor Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie.

Sprookjes vertalen naar realiteit

Als patiënt is men altijd bezorgd over wat er tijdens hun behandeling gebeurt. Dus hoe kan het systeem de patiënt helpen de stress van het ondergaan van een medische procedure te overwinnen? In 2013, tijdens het werk aan het nieuwe project Amphia Ziekenhuis in Breda, was Richard een actieve denker als het ging om de discussie over wat nodig was om deze ruimte te laten nadenken over de behoeften van de patiënt in een betere, meer eigentijdse benadering. Het was toen dat Richard een ‘droomziekenhuis’-verhaal schreef. “Mijn uitgangspunt was ‘wat als ik een patiënt was? Wat zou fijn zijn om te hebben?’ Dus ik schreef een leuk verhaal, een soort sprookje, met een verhaal over mij als patiënt. Ik bedacht een aantal relevante maar duidelijke dingen die mijn leven als patiënt veel gemakkelijker en minder stressvol zouden kunnen maken,” legt hij uit.

Richard vertelt dat zijn reis als een hypothetische patiënt zou beginnen met op afstand gevolgd te worden door de arts en dat hij het ziekenhuis alleen binnen hoeft te gaan als zijn toestand dat relevant genoeg zou maken. Dan zou er bij aankomst een parkeerplaats voor hem zijn gereserveerd. Na de ingreep zou de patiënt, als zijn toestand dat zou toelaten, direct naar huis gaan onder constante controle door de arts. Patiënten en artsen zouden ook te allen tijde toegang hebben tot alle gegevens en elektronische medische dossiers. “Zie je, veel dingen die ik me voorstelde, zijn maar kleine details, zoals toegang hebben tot een rolstoel als je niet mobiel genoeg bent, een leukere manier om eten te bestellen, cateraars die rekening houden met allergieën. Maar dit alles draagt bij aan het verminderen van de stress bij de patiënt ‘, zegt Richard.

Met de introductie van sensortechnologieën visualiseert Richard ziekenhuizen in de functie van een logistiek centrum. Tegelijkertijd zou thuiszorg een veel prominentere rol spelen in dit patiëntgerichte proces. Voor hem zijn er enkele logistieke problemen die moeten worden overwonnen bij het leveren van de benodigde benodigdheden voor thuispatiënten. Maar “tegenwoordig is het met drones met sensoren, track en trace, etc. mogelijk om op tijd medicatie af te leveren bij een patiënt. Evenzo is het mogelijk om patiënten veilig te monitoren, of ze nu thuis zijn of op een andere locatie in real-time, dankzij de extra lage latentie die 5G biedt. “Met behulp van sensortechnologie, aangedreven door platforms zoals 5G, kunt je de hele procedure rondom zorg en genezing voor de patiënt optimaliseren. Ik denk dat dat een van de belangrijkste dingen is die ik zie gebeuren in de toekomst van de gezondheidszorg”, voorspelt hij.

Het belang van het opzetten van een open dialoog

Op de vraag hoe initiatieven zoals de 5G Hub en het ecosysteem van partners kunnen helpen bij het vormgeven van de toekomst van ziekenhuizen en gezondheidszorg in het algemeen, denkt Richard niet twee keer na: “Ik denk dat ze een bijdrage kunnen leveren door niet alleen rekening te houden met de technologie, maar ook door door ook met patiënten, medische professionals, huisartsen te praten en te vragen wat ze echt nodig hebben. Er zijn veel fantastische technologische opties beschikbaar, en er komen er nog veel meer in de nabije toekomst. Ze worden echter niet op de juiste manier gebruikt, of ze worden misschien helemaal niet in gebruik op dit moment. ”

Zoals Richard stelt: “Je kunt over allerlei mooie dingen praten, maar als je netwerk niet stabiel en betrouwbaar genoeg is, hebben ze misschien een groot probleem in termen van een gebrek aan service.” Dat is waar 5G technologieën in het spel komen: door een enorme rol aan mogelijkheden te bieden om de zorgoplossingen van de toekomst te verbeteren. Naast andere functies kan 5G beeldmachines en hun gewoonlijk extra grote bestanden veel gemakkelijker aandrijven met de extra bandbreedte die het biedt. Het kan ook een stabiele, ononderbroken verbinding garanderen voor ziekenhuizen en andere zorginstellingen, dankzij network slicing. Als zodanig kan 5G helpen bij thuiszorgbehandelingen door te zorgen voor de realtime monitoring die patiënten bijvoorbeeld van hun arts nodig hebben.

Volgens Richard is het cruciaal dat alle betrokken partijen samen nadenken over de huidige beperkingen en mogelijke oplossingen bespreken. Als een belangrijke eerste stap stelt hij uitwisselingssessies voor tussen de zorgsector en technologieontwikkelaars, zodat de laatste laat zien wat technologie echt te bieden heeft en voor artsen en zorgverleners om na te denken over hoe deze nieuwe bevindingen in de medische context kunnen passen en zo zorgverleners en patiënten in hun thuissituatie kunnen helpen. “Bedenk dat als je als 5G Hub rondetafelgesprekken met de medische gemeenschap kunt gaan promoten; dan krijg je een idee van de richting die de gezondheidszorg inslaat, niet alleen door informatie te sturen maar ook door te ontvangen. Dat is volgens mij essentieel.”