Joost Wijermars – Toekomstige rol van telecombedrijven

Home Detail pagina

Joost Wijermars – Toekomstige rol van telecombedrijven

5G geeft operators de mogelijkheid om hun rol in de waardeketen te ontwikkelen. Operators hebben de kans om de waarde van de 5G-infrastructuur te vergroten door op maat gemaakte connectiviteits oplossingen en nieuwe digitale diensten te bieden om samen te werken die verder gaat dan alleen communicatie. Hoe bereiden operators zich voor op de kansen en uitdagingen van 5G? Hoe zal het toekomstige businessmodel veranderen? Over de toekomstige rol van operators praten we met Joost Wijermars, Directeur Business to Business bij VodafoneZiggo. Joost praat neemt ons mee in zijn rol, hoe hij denkt dat de business zal veranderen en de rol van VodafoneZiggo in dit alles. 

Niet alleen heeft Joost verschillende rollen gehad binnen de telecombranche, hij is ook genomineerd voor de Young Captain award 2020 en is bestuurslid van Jong Management Noord-Oost Brabant. Als een van de jongste directeuren binnen VodafoneZiggo houdt hij van de rol tussen enerzijds de commerciële organisatie en anderzijds de technologie-organisatie. “Het gaat erom ervoor te zorgen dat wat de technologie ons kan brengen, we ook leveren aan de klanten.” Met zijn energie, gevoeligheid en optimisme houdt hij ervan om mensen te verbinden en mee te nemen in veranderingen. Technologie kan snel gaan en dit kan ertoe leiden dat een technologie op de markt komt waarvan de consument nog niet weet wat hij ermee aan moet. Tegelijkertijd houden de klanten erg van nieuwe dingen en kunnen ze de technologie heel snel adopteren. Zoals Joost zegt: “Het doel is om uniforme communicatie aan te bieden, of deze communicatie van individu tot individu is, groep tot groep, persoon tot groep of misschien zelfs machine tot machine. Het gaat niet alleen om het bouwen van netwerken, maar ook om ervoor te zorgen dat mensen geluid, data of video kunnen gebruiken.” En ook al zullen de specifieke bouwstenen in de producten het misschien niet allemaal veranderen, hij denkt dat het gaat om hoe we deze bouwstenen naar de klanten brengen en hoe deze bouwstenen (producten) op elkaar aansluiten. Dit kan heel vlug en snel veranderen. 

Als hij Joost vraagt ​​naar zijn kijk op de toekomst, antwoordt hij: “Het heel simpele antwoord zal zijn dat alles sneller gaat en er meteen moet kunnen zijn.” Een antwoord dat misschien typisch Joost is, hij houdt ervan om dingen eenvoudig te maken en dat te gebruiken om slimme beslissingen te nemen. En wat dacht je van het moeilijke antwoord? “Nou, het zal allemaal gaan over hoe de bedrijven zullen veranderen. Tussen nu en vijf jaar zullen wij niet degenen zijn die producten alleen maar aan de consument leveren. We proberen het bedrijf te worden dat klanten zowel aan de consumentenkant als aan de zakelijke kant helpt om mee te veranderen met de digitale transformatie. Wat er gebeurt, is dat de manier waarop mensen met elkaar omgaan aan het veranderen is.” De verscheidenheid en complexiteit van nieuwe serviceaanbiedingen kunnen nieuwe modellen voor verkoop en marketing vereisen, waarvoor mensen nodig zijn die de businesscase begrijpen en aan de klanten kunnen communiceren. 

Hoe werkt dat bij VodafoneZiggo? Nou, VodafoneZiggo probeert ook een soort collectiviteit te brengen door niet alleen entertainment te brengen, maar ook de dingen die je nodig hebt voordat je van entertainment kunt genieten. De focus ligt op het leveren van een geïntegreerde server en met alle verschillende bouwstenen en de klant gewoon laten toepassen wat hij nodig heeft. Joost vult aan: “We moeten ons afvragen ‘Hoe gaan onze klanten en hun wensen veranderen?’” Wat te zien is, is dat de focus steeds meer komt te liggen op het goede doen voor de samenleving. VodafoneZiggo is een van de corporate bedrijven en voelt dat de rol van VodafoneZiggo in de toekomst verandert: “We willen technologie voor het goede gebruiken. Door een modulaire aanpak te gebruiken, krijg je de tools die je wilt. Mensen zullen zich afvragen: ‘Waarom heb je überhaupt een televisieabonnement nodig?’” Dit betekent dat het verdienmodel ook gaat veranderen, want momenteel brengen we een abonnement bij je thuis en leveren we een dienst over dat abonnement heen.” 

Wat zal de rol van 5G hierin zijn? Joost legt uit: “Nou, denk aan een ondernemer die 5G wil gebruiken in het bedrijf dat hij aan het bouwen is. We willen hem niet alleen een connectiviteit bieden, we willen hem helpen met digitale ondersteuning. Ik geloof dat er een groeiend besef is, iets wat je ook in de 5G Hub ziet, dat we het niet alleen kunnen. We hebben ons ecosysteem nodig en hebben partijen nodig die hun kennis inbrengen, wat cruciaal is voor het succes.” Joost geeft aan dat hij heel erg gelooft in de ecosysteembenadering. Elk bedrijf in de waardeketen voegt waarde toe, of dit VodafoneZiggo is, of Ericsson of een ander bedrijf. Wij als VodafoneZiggo moeten werken aan het businessmodel: de vraag is ‘waar moeten we in investeren?’. Ik geloof dat dat in co-creatie zit, het gaat om het creëren van waarde voor de klanten en de toekomstige ‘go to market’. Maar we zijn vrij traditioneel, en we moeten eraan wennen allerlei mensen uit te nodigen en we zullen ervoor moeten zorgen dat ons innovatiemodel open is, en dat we erop vertrouwen dat de businessmodellen zullen volgen. Het is nu allemaal nieuw, maar ik denk dat het over tien jaar de norm zal zijn.” 

Logischerwijs levert dit een hele uitdaging op voor zo’n groot corporate bedrijf als VodafoneZiggo. Een corporate bedrijf zijn betekent dat je rekening moet houden met aandeelhouders, maar tegelijkertijd ook moet focussen op stakeholders. Joost gelooft dat: “We moeten allemaal ons perspectief veranderen: we moeten ergens in geloven en anderen overtuigen om erin te investeren, meer als een start-upsituatie.” In plaats van meer financieel gedreven te zijn, zou dit betekenen dat het meer gaat om het brengen van verhalen en het overtuigen van anderen. “We willen elke dag geweldige dingen doen voor onze klanten, ook al kan het een hobbelige rit zijn, we willen waarde creëren en dat naar onze klanten brengen.” benoemt Joost. Voor VodafoneZiggo is het belangrijk om continu te kijken naar onze positie als operator en daarbij kunnen we de 5G Hub gebruiken als een perfecte manier om alles over de toekomst te leren. Met het juiste verhaal en de juiste mensen ben je in staat om te leveren. 

Joost vult aan: “Voor mij gaat co-creatie echt over wederzijdse investeringen. Soms win je, soms verlies je. Het kan heel moeilijk zijn, maar het kan groeien en je moet beslissen of je mee wilt doen. Je moet vertrouwen in elkaar hebben en dat kost tijd. Als technologie echt wordt geadopteerd, kunnen we het brengen zoals we willen.” Zoals Joost aangeeft, is de 5G Hub de perfecte plek om te co-creëren, te inspireren en dingen te creëren waar we nooit aan hadden gedacht. Het is ook heel interessant om te zien wat er gebeurt na de co-creatie: krijg je volledige keuzevrijheid? Werken bedrijven samen? Financier je ze samen? Het gaat erom de juiste mensen aan de juiste tafels te krijgen. Het draait allemaal om groeien, anticiperen op de volgende stappen en ervoor zorgen dat het zichzelf terugbetaalt. 

Operators hebben een spilfunctie in het innovatie-ecosysteem, kunnen zeer waardevol zijn als partner en zien mogelijkheden om geld te verdienen. Operators moeten zich concentreren op het begrijpen van de behoeften van de industrie en het uitproberen van nieuwe use-cases. Op dit moment worden technologieteams dichter bij de klant gebracht. In de toekomst zien we mogelijk platforms met plug-and-play-templates voor verschillende services. Innovatie zal in de systemen en processen worden gebracht om te creëren wat de klanten willen. 5G vereist mogelijk zowel technische als organisatorische veranderingen. Bij de 5G Hub staan ​​we aan de rand van deze innovatie, leren, ontwikkelen en dragen we bij aan het 5G-ecosysteem.